Kokeet

MEJÄ

Metsästyskoirien jäljestämiskokeen eli MEJÄn tarkoituksena on testata koiran ja ohjaajan selviytymistä haavoittuneen riistaeläimen verijäljen seuraamisessa. Metsästyskoirien jäljestämiskoe on avoin kaikille roduille.

TOKO

Tokossa eli tottelevaisuuskokeessa tuomari arvioi koiralle opetettujen liikkeiden hallintaa sekä koiran ja ohjaajan välistä yhteistyötä.

Kokeeseen voivat osallistua kaikki tunnistusmerkityt  10 kk täyttäneet koirat, erikoisvoittajaluokkaan 15 kk täyttäneet koirat. Koirien tulee olla rokotettu SKL määräysten mukaisesti.

RALLY-TOKO

Rally-tokossa suoritetaan rata, joka koostuu erilaisista tehtäväkyltistä. Kylttejä on radalla 10–20 kpl 3-5 metrin välein. Koirakko etenee radalla perusseuraamisessa ja suorittaa kullakin kyltillä siinä määrätyn tehtävän. Tehtävät ovat esimerkiksi erilaisia suunnan- ja vauhdin muutoksia, pujottelua, pyörähdyksiä, peruuttamista, puolenvaihtoja, erilaisia asentoja ja niiden vaihtoja. Radalla voi olla myös hyppy tai putki sekä nami- tai leluhoukutus. Radan pituus ja liikkeiden vaativuus kasvaa luokasta toiseen siirryttäessä.